قلمرو ادبی صفحه 126 فارسی پایه دوازدهم

قلمرو ادبی صفحه 126 فارسی پایه دوازدهم

قلمرو ادبی صفحه 126 از درس 14 فارسی پایه دوازدهم

قلمرو ادبی صفحه 126 فارسی پایه دوازدهم

قلمرو ادبی درس سی مرغ و سیمرغ فارسی 3

سوالات:

1- با توجه به متن درس هر یک از پرندگان زیر نماد چه کسانی هستند؟

2- وجه شبه را در بیت زیر مشخص کنید توضیح دهید شاعر برای بیان وجه شبه از کدام ارایه های ادبی دیگر بهره گرفته است؟
عاشق آن باشد که چون آتش بود     گرم رو سوزنده و سرکش بود

3- درباره تلمیح به کار رفته در بیت زیر توضیح دهید.
طاووس باغ قدسم نی بوم این خرابه     آن جاست جلوه گاهم این جا چه کار دارم؟

پاسخ سوالات:

1- بلبل: نماد عشق ظاهری (به خاطر زیبایی و قشنگ بودن این پرنده که این زیبایی را در ظاهر دارد)     باز: دل بسته مقام و قدرت (همیشه به دنبال موقعیت و فرصت است).

2- وجه شبه: گرم رو، سوزنده، سرکش
گرم رو بودن و سرکش بودن هر دو کنایه هستند و شاعر برای بیان وجه شبه از کنایه استفاده کرده است.

3- طاووس نیز چنین عذر آورد که من مرغی بهشتی ام، روزکاری دراز در بهشت به سر برده ام. مار با من آشنا شد آشنایی او سبب گردید که مرا از بهشت بیرون کنند. اکنون آرزویی بیش ندارم و آن این است که بدان گلشن خرم باز کردم و در آن گلزار باصفا بیاسایم. مرا از این سفر معذور دارید که مرا با سیمرغ کاری نیست.

قلمروادبی صفحه 126 درس 14 فارسی 3

جواب قلمرو ادبی صفحه 126 از درس چهاردم فارسی پایه 12

 

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *